Friday, October 8, 2010 | By: يورحامي يوسف

Sultan Yang Benar-benar Berjiwa Rakyat Ditemui Di Kelantan


Sultan Kelantan agih 99 lembu

Gambar: SULTAN Kelantan, Sultan Muhammad ke V Tuanku Faris Petra (tiga kanan) menyembelih sendiri seekor lembu yang disumbangkan untuk golongan miskin di Masjid Muhammadi di Kota Bharu, Kelantan, 8 Okt. - Utusan/HAFIZ JOHARI

Sultan Kelantan, Sultan Muhammad ke-V, berkenan untuk mengagihkan daging sembelihan 99 ekor lembu kepada orang miskin di seluruh negeri ini, sempena Hari Keputeraan baginda ke-41 pada 6 Oktober ini.

Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad, berkata agihan daging lembu berkenaan akan dibuat kepada keluarga miskin seluruh negeri ini menerusi ketua jajahan masing-masing.

“Sebanyak 99 ekor lembu akan disembelih dan dagingnya akan diagihkan kepada golongan miskin termasuk penduduk Orang Asli sekitar Lojing, Gua Musang. “Angka 99 itu dipilih sebagai simbolik merujuk Asma ul-Husna (99 Nama Allah).

“Orang miskin negeri ini akan mendapat daging percuma dan mereka boleh mendapatkannya di pejabat jajahan masing-masing pada Hari Keputeraan baginda kelak,” katanya.

Abdul Halim berkata, selain agihan daging lembu, baginda juga berkenaan mengadakan solat hajat dan solat sunat.

“Rakyat turut digalakkan untuk turut sama menunaikan solat hajat dan sunat mendoakan kesejahteraan baginda selaku pemerintah Kelantan.

“Perancangan untuk mengadakan sambutan rasmi Hari Keputeraan belum lagi diputuskan baginda,” katanya.

Sementara itu, katanya, Sultan Muhammad juga akan meneruskan solat Jumaat bersama rakyat setiap minggu. -BH

Dibawah diabtara photo pada hari penyembelihan lembu oleh topeng perak:










0 comments:

Post a Comment